Hallo
Magne scheint momentan der öffentlich aktivste der Drei zu sein. Diesmal geht es um Wein, Design und Signaturen Prost
Vindesign signert Magne Furuholmen
Pappvin behøver langt fra være kjedelig. Det beviser Arcus med sitt siste designprosjekt kreert av Magne Furuholmen og Scandinavian Design Group.
Vibeke Vesterhagen
Arcus har lenge brukt design som et strategisk virkemiddel i sin markedskommunikasjon. Hittil har imidlertid designerne utfoldet seg først og fremst med spennende flaskedesign. Nå har turen kommet til pappvinen. På et av sine siste prosjekter ville Arcus knytte til seg en nysgjerrig kunstner som kunne utfordre rammene for tradisjonell emballasjedesign. Denne gangen ble multikunstner Magne Furuholmen med på prosjektet sammen med Scandinavian Design Group som også tidligere har gjort oppgaver for leverandøren av vin og brennevin. Kritieriene for at Furuholmen ville delta var et bra produkt og frihet til å eksperimentere med materialer.
– Mitt utgangspunkt var å se på pakningen som en skulptur og tenke tredimensjonalt. Innledningsvis var det en utfordring å tenke nytt i forhold til det som var gitt; nemlig tre liter i en firkantet eske, sier Magne Furuholmen.
Resultatet ble en pappemballasje med stor kontrast i valg av materialer og farger; røff papp mot blank plast der plastposen inne i esken kommer til syne gjennom huller i pappen. Hullene og den fargede posen er ment å spille på assosiasjoner til druer. Ideene var Furuholmens. SDG har videreforedlet disse og gjennomført dem i praksis. Oeno er de gamle grekernes navn på vin og var Furuholmens forslag. Et forslag Arcus bifalte ettersom det gir klare assosiasjoner til vinverden. Navnet Oeno er preget inn i boksen ved hjelp av en avansert trykketeknikk.
http://www.kreativtforum.no/sw7031.asp
Einen schönen Nikolaus - auch wenn es kein Wein von Magne sein wird
Euer Andreas