ZitatAlles anzeigen
Sprakk. Magne Furuholmen med en av sine favoritt-glasskrukker, som dessverre sprakk i skapelsesprosessenGlasskunst på bristepunktet
Magne Furuholmens nesten meterhøye krukker er det største som er lagd på Hadeland Glassverk. Ved dyktige glassblåseres hjelp tøyes teknikken til bristepunktet. Da går glasskunst lett i knas.
THORLEIF ANDREASSEN
- Det skjærer meg i hjertet å se at de to gutta der har sprukket. Jeg liker dem så godt, sukker Magne Furuholmen, og lar hånden kjæle med to 90 centimeter høye og fargevakre, men akk så sprukne glasskrukker i ampulleform.
Tøyer grenser
- Glass er ekstremt sårbart. Og her tøyer vi grenser. Av disse ni krukkene er bare fire hele. Dette er å jobbe i smerte. Men smerte avføder større binding mellom mor og barn. Jo vanskeligere utdrivningsfasen er, desto større blir nærheten til det nyfødte, sier glasskunstneren poetisk, stolt over å jobbe med fem av Glassverkets dyktigste fødselshjelpere.- Veldig spennende og helt på grensen av hva vi kan klare fysisk og hva vi har utstyr til. Mitt mål er å få til det uttrykk kunstneren ønsker, forteller glassblåser Erik Smedsrud.
Funky
- Glassblåsing er funky, fastslår Magne Furholmen, som om det skulle forklare alt om de krevende prosesser fra ide til ferdig produkt. - Jeg har aldri gått etter de beste oddsene i livet, jeg, sier kunstneren som håper å lage 15 - 35 glasskrukker, men er fornøyd hvis han får ut 15 hele og gode etter 40 timers nedkjøling. 20. mai stilles Furuholmens glasskrukker ut på Museet for moderne glasskunst i København. 40 000 - 45 000 kroner er prisen for hver av de skulpturelle krukkene med en diameter på 23 centimeter på det bredeste.Magne Furuholmen som ble verdenskjent som medlem av A-ha, er engasjert til stede under de glovarme prosessene i verkstedet på Hadeland Glassverk. - Au, utbrøt han over sveisepinnen. - Brant meg gjennom hansken, gitt. Dette er varmt arbeid. I går brant jeg meg skikkelig. Glassblåserne sa det luktet Furukebab.
Fargene på Furuholmens store glasskrukker gir et flytende, hemmelighetsfullt uttrykk. Noen domineres av sort, grått og orange. Andre fremstår i grønt, rosa og grått. Her er også komposisjoner av blått, orange, sort og grått.
- Jeg er ikke skamfull over å være kolorist. Intet fremkaller fargen bedre enn når lyset bryter i glass. Da fremkalles intensiteten. Se selv, oppfordrer kunstneren og løfter ett av sine skadede hjertebarn over hodet og lar oss se "gutten" spill levende i solen.
Hemmeligheter
- Hvilke kunstneriske fingeravtrykk setter du på disse krukkene, Furuholmen?- Ren og enkel ampulleform. Fargene er litt sære. De gir følelse av 1950-60-tallet. Jeg går etter hva jeg ikke har sett mye av før. Leter etter en måte å rendyrke på. Pålegger meg noen begrensninger. Det er lett å bli lammet av store vyer. Jeg begrenser meg til et minimum. Lager ofte serier av arbeider som henger sammen. Hvert arbeid forteller sin historie, men samlet har arbeidene en felles historie. Jeg er oppatt av å lokke frem hemmeligheter i mine arbeider, hemmeligheter som ikke belyses hele tiden.
Glasskunstneren er veldig spent. Så mye kan gå galt i prosessene. Årvåkent som en vordende far følger Magne Furuholmen arbeidet fra et lite foster av en glassklump vokse med lag på lag av nytt glass. - Det oppleves som julekvelden hver gang vi åpner ovnen.
BILLEDKUNSTNEREN MAGNE FURUHOLMEN
Aktuell med store glassarbeider på Hadeland Glassverk.
Har arbeidet med glass-kunst siden1996.
En rekke separatutstillinger og gruppeutstillinger i inn- og utland.
Juryens pris for beste grafiske arbeid, Høstutstillingen 1996.
Statens vederlagsfonds stipend 1996.
Vinner av offentlig utlyst konkurranse om utforming av
Vågsalmenningen og
Korskirkealmenningen
i Bergen, 1998.
Styremedlem,
Norske Grafikere, 1998.
Utstillingsutvalget,
Norske Grafikere, 1998.
http://www.aftenposten.no/kul_und/articl…rticleID=535435
Übersetzen kann ich's leider nicht...